سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : تومان
سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : تومان

آینده تکنولوژی دوربین مداربسته چگونه خواهد بود؟

آینده تکنولوژی دوربین مداربسته چگونه خواهد بود؟Reviewed by قلی پور on Dec 12Rating: 5.0

آینده تکنولوژی دوربین مداربسته چگونه خواهد بود؟

در حال حاضر متداول ترین نوع دوربین مدار بسته مورد استفاده ، دوربین هایی با کیفیت تصویر ۲ مگاپیکسل می باشد.

پیش از این دوربین های انالوگ سهم عمده بازار را در اختیارداشتند اما با روی کارآمدن دوربین های HD ، دوربین مداربسته با کیفیت تصویر ۲ مگاپیکسل بسیار مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفت.

دلیل این استقبال ، کیفیت تصویر قابل قبول و قیمت مناسب آن است.

در چند سال اخیر با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ، فناوری طراحی وساخت دوربین مداربسته نیز دستخوش تغییراتی شد.

این تغییرات مانند افزایش کیفیت تصویر از ۲ تا ۸ مگاپیکسل ، سنسور های پلاک خوان (HLC) ، دید در شب رنگی (STAR LIGHT) و … هستند که نیاز مصرف کننده را برطرف میکنند.

با این وجود در حال حاضر بخش بزرگی از بازار دوربین مداربسته متعلق به دوربین های HD 2 مگاپیکسلی است و سایر دوربین ها بستگی به حساسیت محل نصب دارند که تا چه اندازه ثبت تصاویر برایشان اهمیت دارد و میتوانند از دوربین هایی با کیفیت بالاتر انتخاب کنند .

همانطور که گقته شد ، تکنولوژی دوربین مداربسته هرساله در حال تغییر وارتقا  کیفیت و کارایی است.یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن برای مصرف کننده و یا همکارانی که در زمینه دوربین مداربسته فعالیت میکنند ، پیش بیاید این است که ” آینده تکنولوژی دوربین مداربسته چگونه خواهد بود؟”

در ادامه به بررسی نظریه هایی میپردازیم که آینده تکنولوژی دوربین مداربسته را پیش بینی کرده اند.

UltraHD یا۴K

آینده تکنولوژی دوربین مداربسته چگونه خواهد بود؟

تولید کنندگان بزرگ دوربین مداربسته مانند سامسونگ و سونی مدت ها است که دوربین هایی با UltraHD یا ۴K  را تولید می کنند ، اما این فناوری ها چه مزیتی دارند؟

در حال حاضر برای ارائه بهترین کیفیت تصویر ازدستگاه هایی استفاده میشود که از فرمت ۴K پشتیبانی میکنند. در مقاله های قبلی به صورت کامل به تفسیر ۴K پرداخته ایم ، چناچه قصد دارید اطلاعات خود را در این زمینه تکامیل کنید روی لینک زیر کلیک کنید.

همه چیز درباره فرمت ۴K

برای استفاده از قابلیت ۴K در دستگاه های DVR و NVR باید مانیتور و کابل HDMI  شما نیز قابلیت پشتیبانی از فناوری ۴K را دارا باشند.

اما نسل جدید دوربین های مداربسته این نوید را داده اند که با مجهز بودن خود دوربین مداربسته به فناوری ۴K امکان ارائه تصویر با کیفیت چند برابر بهتر از قبل وجود دارد.

۴K یکی از جدیدترین تکنولوژی های تصویربرداری با رزولوشن بالا است و دلیل این نام گذاری این است که رزولوشن ۴۰۹۶ × ۲۱۶۰ را فراهم می کند. این رزولوشن ۴ برابر رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل (۱۹۲۰ × ۱۰۸۰) است. این بدان معنی است که شما می توانید جزئیات روی صفحه نمایش خود را ۴ برابر دریافت کنید.

برخی از تولیدکنندگان این تکنولوژی را  UltraHD یا UHD نامیده اند. UltraHD در واقع کمی متفاوت با ۴K است که با رزولوشن ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ کار می کند، گاهی اوقات نیز به عنوان ۲۱۶۰P شناخته می شود.

مقایسه و تعریف استاندارد ۴K و HD

کیفیت دوربین مداربسته

۴K به صورت استاندارد ۸ مگاپیکسل یا ۸MP نامیده می شوN و این بدان معنی است که در تصویر ۸.۸۴۷.۳۶۰ پیکسل وجود دارد ، به همین دلیل جزئیات با کیفیت بهتر مشاهده می شوند. Full HD یا ۲ مگاپیکسل شامل ۲.۰۷۳.۶۰۰ پیکسل است و در مقایسه با دوربین های ۴K درازائه تصویر جزئیات کوتاهی می کند.

 

ذخیره سازی H.265

یکی دیگر از مهم ترین پیشرفت ها در زمینه دوربین مداربسته ارتقا فرمت ذخیره سازی از H.264 به H.265 است.

H.265 (که با نام‌های HEVC و MPEG-H Part 2 نیز شناخته شده است)، یک استاندارد فشرده‌سازی ویدئو دوربین مدار بسته است. این استاندارد یکی از چند جانشین استاندارد پراستفاده H.264 است.

در مقایسه با H.264، استاندارد H.265 تقریبا تا دوبرابر فشرده‌سازی بیشتر در کیفیت تصویر مشابه، و همچنین کیفیت تصویر بهتر در Bit Rate مشابه را از دوربین مدار بسته ارائه می‌دهد. استاندارد H.265 تا وضوح ۴۳۲۰×۸۱۹۲ (که شامل ۸K UHD است) را ساپورت می‌کند.

تفاوت های H.264 و H.265

H.265 جدیدترین استاندارد فشرده‌سازی تصویر دوربین مدار بسته، بعد از H.264 است. در مقایسه با استاندارد H.254، H.265 در عین حفظ بعضی تکنولوژی‌ها، بعضی تکنولوژی‌های دیگر را بهبود بخشیده است. H.265 از تکنیک‌های پیشرفته در راستای بهبود Bit-Stream، ارتقا کیفیت کدینگ و برقراری ارتباط بهتر بین تاخیر زمانی و پیچیدگی الگوریتم بهره می‌برد تا بهترین بهینه‌سازی ممکن را به ارمغان بیاورد.

برای درک بهتر H.264 و H.265 و بدنبالش استفاده بهتر از آنها، بعضی جنبه‌هایشان، مانند نسبت فشرده‌سازی، کیفیت و اندازه فایل را در ادامه با جزئیات مقایسه می‌کنیم.

۱. مقایسه H.264 و H.265 از لحاظ نسبت فشرده‌سازی و مصرف پهنای باند

بیت ریت دوربین مداربسته

H.265 عملکرد بهتری در فشرده‌سازی و نسبت کمتری در مصرف پهنای باند دارد.

در سرویس‌های ویدئویی هدف نهایی از فشرده‌سازی یک فیلم، کاهش حجم فایل ویدیویی است. از این طریق فضای ذخیره‌سازی کمتری استفاده شده و مصرف پهنای باند شبکه در حین انتقال فایل کمتر می‌شود.

در مقایسه با H.264، بزرگترین توانایی H.265 یا HEVC همانطور که از نامش پیداست (High Efficiency Video Coding)، عملکرد بهترش در فشرده‌سازی است. فشرده‌سازی بهتر باعث کاهش نرخ جریان به منظور کاهش هزینه انتقال و ذخیره‌سازی، می‌شود، که این خود دلیل دیگری برای استفاده از H.265 است.

 

به عبارت‌دیگر در یک کیفیت کدینگ، از آنجایی که H.265 از ابزارهای متفاوت بیشتری برای کاهش بیت ریت بهره می‌برد، قادر است تا ۵۰% بیت ریت را کاهش داده و کارایی کدینگ را تا دو برابر در مقایسه با H.264 افزایش دهد. برای مثال در H.264 هر ماکروبلاک بر روی ۱۶×۱۶ پیکسل فیکس شده است، درحالیکه واحد کدینگ H.265 می‌تواند از ۸×۸ تا ۶۴×۶۴ انتخاب شود.

۲. مقایسه H.264 و H.265 از لحاظ کیفیت

مقایسه کیفیت دوربین مداربسته

در کیفیت تصویر مشابه، H.265 می‌تواند از ۷۰ الی ۸۰ درصد پهنای باند کمتری استفاده کند.

H.265 می‌تواند در انتقال تصاویر کیفیت بالا، تا ۵۰ درصد از پهنای باند کمتری استفاده کند. بنابراین می‌توانید از تماشای تصاویر با کیفیت ۲K یا ۴K در سرویس اینترنت کم سرعت نیز لذت ببرید.

اما در حال حاضر تعداد کمی از دستگاه ها و برند های محدودی مجهز به تکنولوژی H.265 هستند و طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارند.برای انتخاب و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خرید این دستگاه ها میتوانید با ما در تماس باشید.

تماس با ما

در حال حاضر مهمترین تغییرات در زمینه دوربین مداربسته مواردی است که در بالا به آنها پرداختیم و آینده ای که میتوان برای آن متصور بود عرضه دوربین های ۴K به بازار و فراگیر شدن همه دستگاه ها به فناوری H.265 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X