سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : تومان
سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : تومان

سیپ ترانک مخابرات چیست

سیپ ترانک مخابرات چیست و چگونه کار میکند؟ همه ما به عنوان مدیر یک مجموعه به دنبال راهی برای کاهش هزینه های شرکت و مجموعه خود هستیم و قطعا استفاده از خطوط سیپ ترانک، یکی از راه های کاهش هزینه های تماس است. 

در حالت کلی، تکنولوژی VOIP یک نوآوری مهم در حوزه ارتباطات تلفنی است که به مدیران کسب و کار امکان می‌دهد تا به جای استفاده از خطوط آنالوگ مخابرات، از این فناوری و انتقال صدا در بستر شبکه استفاده کنند. به عبارت دیگر، سیپ ترانک (SIP Trunk) به عنوان یک راهکار مهم و کارآمد در این زمینه  اهمیت دارد.

سیپ ترانک یک خط ارتباطی است که امکان ارسال و دریافت تماس های تلفنی و داده ها را از طریق اینترنت فراهم می کند. این فناوری به شرکت‌ها و سازمان‌ ها امکان می‌دهد تا از طریق یک خط ارتباطی اینترنتی، تعداد زیادی تماس همزمان را مدیریت کنند و از این طریق هزینه‌های ارتباطی خود را کاهش دهند. سیپ ترانک مخابرات به عنوان یک راهکار ارتباطی مدرن و کارآمد، در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌شود.

در گذشته خطوط آنالوگ قدیمی توسط شرکت مخابرات عرضه میشد و پس از آن، خطوط دیجیتال نیز ارائه شد و اکنون خطوط شهری با پروتکل سیپ ارائه میشود که سازمان ها با توجه به نیازهای خود آنها را انتخاب میکنند.

خطوط سیپ ترانک مخابرات

خطوط سیپ ترانک مخابرات

خطوط آنالوگ و دیجیتال تنها از طریق مخابرات و به صورت مستقیم به مشتریان عرضه می‌شوند، در حالی که شرکت‌های خصوصی نیز اجازه دارند که خطوط سیپ را به مشتریان ارائه دهند.

خطوط سیپ که توسط شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شود، تفاوت‌هایی با خطوط مخابرات دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع خطوط سیپ مخابرات

خطوط سیپ که توسط مخابرات ارائه میشوند شامل SIP TRUNK ، Tel 30 و SIP PHONE می باشد.

سیپ فون

خطی که در قالب سیپ فون به مشتریان ارائه میگردد، مشخصاتی شبیه خطوط آنالوگ قدیمی مخابراتی دارد و شماره آن ثابت است و تفاوت آن با خطوط آنالوگ قدیمی این است که ارتباطات این نوع از خطوط در بستر سیپ برقرار میشود و از طریق فیبر نوری در اختیار مشترکین قرار میگیرد.

خطوط سیپ Tel 30

این خطوط نیز از پروتکل سیپ برای برقراری ارتباط استفاده میکنند. این خطوط، قابلیت راه‌اندازی و استفاده از ۳۰ کانال به طور همزمان برای تماس‌های تلفنی را فراهم میکنند. با استفاده از این خطوط، مشترکین می‌توانند با یک شماره تلفن ثابت ۸ رقمی و ۳۰ کانال تماس همزمان به بسیاری از نیازهای خود پاسخ دهند. این خطوط سیپ فقط به صورت دو طرفه ارائه می‌شوند و قابلیت‌هایی مانند DID  ( اختصاص شماره داخلی ) و CID (نمایش شماره تلفن داخلی) در تماس با مشتریان را ندارند.

سیپ ترانک

خطوطی که در بیشتر شرکت ها استفاده میشود، خطوط سیپ ترانک هستند که میتوانند با توجه به نیاز مشتریان به صورت یک طرفه یا دو طرفه ارائه شوند.

بنابراین شما می توانید تصمیم گیری کنید که سیپ ترانک شما فقط برای ارتباط مشتریان با مرکز تلفن باشد و یا اینکه داخلی ها نیز بتوانند از آن برای شماره گیری و تماس با بیرون از مرکز استفاده کنند. همچنین، مخابرات یک شماره ثابت ۴ یا ۵ رقمی را به شما اختصاص می دهد و شما میتوانید سایر خطوط را بر اساس نیاز خود انتخاب نمایید. یکی از ویژگی های مهم این خطوط، پشتیبانی از قابلیت DID است که به شما اجازه می دهد شماره داخلی های مرکز تلفن و یا شماره های دیگر را به این خطوط اختصاص دهید.

به علاوه، سیپ ترانک‌ها از شناسه تماس (CID) نیز پشتیبانی می‌کنند تا در تماس‌های داخلی با مشتریان، شماره ۸ رقمی اختصاص داده شده به آن داخلی نمایش داده شود. نکته مهم در مورد این خطوط این است که کاربران حداقل از 30 خط به طور همزمان میتوانند استفاده کنند. این در حالی است که نهایت ظرفیت خطوط Tel 30 سی کانال همزمان است و برای استفاده از ظرفیت‌های بیشتر باید سرشماره جدید را از مخابرات خریداری کنید.

نکته: یکی از نکات مهمی که باید در مورد سیپ ترانک‌ها بدانید، این است که برای راه‌اندازی آن‌ها به تجهیزات خاصی نیاز دارید و باید کانفیگ‌های مختلفی روی آن‌ها و دستگاه سانترال یا مرکز تلفن شما انجام شود.

سیپ ترانک  شرکت های خصوصی

خطوط سیپ ترانک توسط شرکت های دیگری همچون آسیاتک، شاتل و… نیز ارائه میشوند، اما همچنان ارگان ها و سازمان های زیادی خطوط سیپ ترانک مخابرات را خریداری میکنند.

شرکت های خصوصی خطوط سیپ ترانک را با سرشماره های خاصی به مشتریان خود ارائه میدهند. همچنین این شرکت ها امکان تعیین تعداد کانال ها را به مشتریان خود میدهند.

بستر های ارائه خطوط سیپ ترانک

بستر های ارائه خطوط سیپ ترانک

سیپ ترانک هایی که توسط مخابرات و یا شرکت های خصوصی ارائه میشوند از طریق بسترهای مختلف در اختیار مشتریان قرار میگیرند.

برای مثال شرکت مخابرات به دو صورت فیبر نوری و FTTH خطوط خود را در اختیار مشتریان قرار میدهند و شرکت های خصوصی به صورت رادیویی، زوج سیم و مورد سیم کارتی TD-LTE ارائه داده تا تمامی مشتریان اعم از شرکت های بزرگ و کوچک بتوانند از این قابلیت استفاده کنند.

مزایای استفاده از خطوط سیپ ترانک

مزایای استفاده از خطوط سیپ ترانک به طور کلی  عبارتند از:

  1. کاهش هزینه‌ها: استفاده از خطوط سیپ ترانک در مقایسه با خطوط تلفنی سنتی هزینه‌های کمتری دارد. هزینه‌های ارتباطی به دلیل استفاده از اینترنت به‌عنوان رسانه ارتباطی کاهش می‌یابد.
  2. افزایش امنیت: خطوط سیپ ترانک با استفاده از پروتکل‌های امنیتی مانند TLS، SRTP و ZRTP امنیت بالایی را برای تماس‌های تلفنی فراهم می‌کنند.
  3. امکانات پیشرفته: خطوط سیپ ترانک امکانات پیشرفته‌ای مانند تماس‌های ویدئویی، انتقال تصویر و داده، مسیج‌ های فوری و… را به کاربران ارائه می‌دهند.
  4. انعطاف‌پذیری بالا: خطوط سیپ ترانک به کاربران امکان می‌دهند تا از هر جای دنیا با استفاده از اینترنت به شبکه تلفنی دسترسی داشته باشند. همچنین، امکان افزودن و حذف خطوط به راحتی و با سرعت بالا امکان‌پذیر است.
  5. افزایش کیفیت صدا: خطوط سیپ ترانک با استفاده از فناوری های صوتی پیشرفته، کیفیت صدایی بسیار بالا را برای کاربران فراهم می‌کنند. تمام مواردی که بیان شد مربوط به خطوط سیپ ترانک هستند و همانطور که مشاهده میکنید این خطوط دارای امکانات و مزایای مهمی هستند که به بسیاری از سازمان ها کمک میکند تا بتوانند تماس های خود را در بستر شبکه و با بهترین سرعت برقرار کنند.

همانطور که مشاهده میکنید خطوط سیپ ترانک و به خصوص خطوط سیپ ترانک مخابرات امکانات زیادی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهند تا آنها بتوانند از این خطوط به سادگی استفاده کنند.

حال مقاله سیپ ترانک مخابرات به پایان رسید و ما امیدوار هستیم این مطلب موردتوجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X