سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : 4,385,000 تومان
سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : 4,385,000 تومان

معرفی اجزای روتر سیسکو و 4 ماژول اصلی

روتر سیسکو :

امروزه در بازار ایران ، روتر سیسکو محبوبترین ، ارزانترین و با کیفیت ترین گیتوی در سیستم تلفن ویپ می باشد . شما با تهیه یک روتر سیسکو ، به صورت همزمان قادر به پیاده سازی خط 4 و 5 رقمی از نوع ایوان ، خطوط ترانک شهری و داخلی های آنالوگ و حتی آی پی خواهید بود .

تاریخچه و خدمات روتر سیسکو

قبل از معرفی روتر سیسکو و اجزای اصلی آن شاید بهتر باشد بدانید ریشه نام سیسکو از کجا می آید؟ نام cisco از شهر Sanfrancisco گرفته شده است. شرکت سیسکو کار خود را با تولید روتر (مسیریاب) و تکنولوژی های مربوط به مسیریابی (Routing) شروع کرد و اتفاقا در همان ابتدا نیز از فروش روترها سود خوبی عاید شرکت میشد.

کار مهمی که سیسکو در آن زمان انجام داد ساخت روترهایی بود که برای مسیریابی بین شبکه های با پروتکل های مختلف مورد استفاده قرار میگرفت. قبل از سیسکو روتر و تکنولوژی روتینگ وجود داشت ولی قابلیت روتینگ بین پروتکل های مختلف در آن وجود نداشت.

همزمان با ایجاد و رشد شبکه اینترنت و پذیرش پروتکل IP بعنوان پروتکل اصلی مسیریابی در اینترنت و شبکه های کامپیوتری ، روترهای سیسکو پیشرفته تر شدند و نقش مهمی در ایجاد و توسعه زیرساخت ارتباطی شبکه ها ایفا نمودند.این ابتدای راه بود و به مرور سیسکو با خرید شرکتهای صاحب تکنولوژی و توسعه و پیشرفت آنها و سرمایه گذاری داخلی ، در حوزه دیگر محصولات شبکه مانند سوئیچ ، فایروال ، اکسس پوینت ، تلفن اینرنتی ویپ و … ورود کرد و موفق هم شد.

شرکت فنی مهندسی سیسکو با خرید شرکت کالپانا ( مخترع سوئیچینگ اترنت ) در سال 1994 پیشرفت خوبی را در زمینه تولید و فروش سوئیچهای اترنت داشت تا اینکه در سال 1999 یکی از قوی ترین سوئیچهای اترنت شاسی سری کاتالیست که سری 6500 نام داشت روانه بازار کرد.در سال 2004 روترهای سری ISR سیسکو معرفی و ارائه شد و امکانات و قابلیتهای قدرتمندی را در خود جای داد.

در ابتدا برای شما خوانندگان این مقاله توضیح می دهیم که اصلا روتر چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

روتر سیسکو چیست : روتر از نظر لغوی به معنی مسیر یاب می باشد روتر تجهیزات سخت افزاری می باشد که اتصال شبکه کامپیوتر را به هم متصل می کند. عملکردشان به گونه ای است که در محیط اینترنت مشخص می کند بسته های اطلاعاتی از کدام مسیر به مقصد برسد. سیسکو روتر ها این امکان را دارند که در voip  ، pouting ، firewall مورد استفاده قرار گیرند.

 

وظیفه اصلی روتر سیسکو:

اولین و اصلی ترین وظیفه روتر عمل مسیریابی و برقراری اتصالات یک شبکه به چندین شبکه دیگر می باشد. به این صورت که روتر سیسکو نسبت به سایر روتر ها قابلیت انعطاف پذیری بیشتری دارد ، همچنین ماژول های مختلفی می توان بر روی آنها نصب کرد. روتر سیسکو فقط برای انتقال داده یا اتصال به اینترنت نیست. معمولا اکثر روتر ها به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم درایو های سخت را به هم متصل کنیم و از آنها بعنوان سرور های اشتراک فایل بهره ببریم.

در ادامه به توضیح تعدادی از قطعات روتر سیسکو میپردازیم :

 

روتر سیسکو
نمای بالا از داخل روتر سیسکو

روتر سیسکو 2811 :

این قطعه عضوی از خانواده 2800 یک روتر یک پارچه یا ISR است. که سرویس های امن دیتا ، صدا و ویدیو را فراهم میسازد. روتر سیسکو 2811 از پروتکل های مسیریابی Static ipv4 ، PIM-SSM  ، IGMPV3 ، PVMRP ، POUTING STATIC IPV6 پشتیبانی میکند. دارای 512 مگابایت DRAM و 128 مگابایت FLASH  است. روتر سیسکو 2811 با استاندارد هایی از قبیل IEEE802.1Ag ، IEEE802.1Ah ، IEEE802.1Q  ، IEEE802.3  مطابق می باشد. همچنین روتر از الگوریتم های رمزگذاری از قبیل SSL  روتر از پروتکل شبکه IPSec و پروتکل های مدیریتی SSH و HTTP و SNMP پشتیبانی میکند.

 

روتر سیسکو 2811 از چه نوع IP پشتیبانی می کند؟

روترسیسکو 2811 از IOS نوع IP BASE پشتیبانی میکند. و قابلیت های خوبی مانند راه اندازی تانلینگ و VPN پشتیبانی اغز MPLS ، فیلتر کردن URL رمزنگاری سخت افزار حفاظت بوسیله فایروال را فراهم میکند.

PVDM :

همانطور که میدانید روتر سیسکو از پرکاربرد ترین تجهیزات برای راه اندازی شبکه یک سازمان می باشد. موقعی که برای یک شرکت روتر سیسکو تهیه می کنید منابع سخت افزاری آن روتر صرفا برای مسیریابی و ارائه سرویس به شبکه طراحی شده است که به دلیل احتیاج به منابع سخت افزاری برای تبدیل بسته صوتی آنالوگ به دیجیتال به چیپ های DSP نیازمندیم.

می توان گفت DSP ها چیپ هایی هستند که وظیفه پردازش عملیات نمونه گیری ، رمزنگاری و فشرده سازی صداهای آنالوگی که وارد روتر می شوند را بر عهده دارند ، این DSP  ها بر روی ماژولی به نام PVDM ها در نسل های دو ( برای روتر های سری ISR ) ، سه ( برای روتر های سری ISRB ) و چهار برای روتر های سری جدید مانند 4400 و 4300 مورد استفاده قرار میگیرند.

ماژول PVDM نسل دو ( PVDM2.8  ، PVDM2.16 ، PVDM2.32 ، PVDM2.48  ، PVDM2.64

ماژول PVDM نسل سه ( PVDM3.16 ، PVDM3.32 ، PVDM3.64 ، PVDM3.128 ، PVDM3.192 ، PVDM3.256

 

Vwice2-2E1T1 :

ماژول  VWIC2-2MFT-T1/E ، نسل دوم ماژول ها VWIC می باشد که روی شاسی روتر های 2800 و 3800 نصب می شود.این ماژول برای اتصال به خطوط E1 استفاده می شود. این ماژول تنها اینترفیس E1 سیسکو را فراهم می کند و برای پردازش خط تلفن نیازمند ماژول های PVDM هستید.

 

4FXO :

ماژول ویپ سیسکو برای اتصال روترهای سیسکو به چهار خط تلفن مورد استفاده قرار میگیرد. سیسکو برخی از روتر های خودرا (  ISR )  می نامد. این روتر ها امکان استفاده به عنوان سرور تلفنی را دارا می باشند. مشخصا یک سیستم تلفن ویپ نیازمند انتقال به خطوط تلفن می باشد. ماژول 4FXO امکان اتصال سیسکو کال منیجر به چهار پورت FXO را فراهم می سازد.

4FXS :

رابطه های کاربری  سیسکو برای اتصال خطوط آنالوگ بخشی از سیستم جامع ارتباط تلفنی روتر سیسکو می باشد. سیم های تلفنی روتر سیسکو برای ارتباط با خطوط آنالوگ احتیاج به ماژول دارد ، ماژول ها رابط خطوط آنالوگ در سیسکو VIC می باشند. این ماژول ها در اسلات های VWIC نصب می شوند ، ماژول سیسکو VIC4FXS/DID از این سری کارت ها می باشند ماژول های 4FXS مستقیما به یک تلفن استاندارد ، دستگاه فکس یا دستگاه مشابه متصل می شوند و ولتاژ شماره گیری را تامین می کند

ازینجا میتوانید با روتر سیکو 2811 بیشتر آشنا شوید . ضمنا میتوانید جهت اطلاع از قیمت بروز روتر سیسکو 2811 اینجا کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X