سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : تومان
سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : تومان

راه‌اندازی یک مرکز تلفن برای مصرف اداری و خانگی قسمت اول

راه‌اندازی یک مرکز تلفن برای مصرف اداری و خانگی قسمت اولReviewed by قلی پور on Dec 3Rating: 5.0

راه‌اندازی یک مرکز تلفن برای مصرف اداری و خانگی قسمت اول

یک شبکه داخلی علاوه بر تمام کاربردهایی که برای انتقال دیتا دارد می‌تواند برای مکالمات تلفنی مانند یک سیستم سانترال مورد استفاده قرار بگیرد. در این روش از فناوری VoIP با کمک رایانه‌های موجود و حتی گوشی‌های موبایل استفاده می‌شود و از طریق آن دیگر نیازی به گوشی‌های قدیمی تلفن نیست.

در این مطلب با راه‌اندازی یک سیستم سانترال تلفنی مبتنی بر شبکه داخلی، تنظیمات و کاربردهای آن آشنا می‌شوید. با توجه به اینکه طبق قوانین داخلی استفاده از VoIP روی اینترنت، قاچاق محسوب می‌شود موارد زیر صرفا در مورد شبکه داخلی یا LAN مطرح می‌شوند ولی اساس آن با اجرا روی اینترنت یکسان است و مهم‌ترین تفاوت آن در سیستم آدرس‌دهی است.

راه‌اندازی یک مرکز تلفن VOIP برای مصرف اداری و خانگی

مرکز تلفن VoIP

عبارت (VoIP (Voice Over Internet Protocol به مجموعه‌ای از فناوری‌ها گفته می‌شود که برای انتقال صدا و ارتباطات صوتی روی شبکه‌های مبتنی بر IP مانند شبکه‌های داخلی یا اینترنت کاربرد دارد. با کمک این فناوری می‌توان از طریق شبکه داخلی یا اینترنت تماس تلفنی برقرار کرد ضمن اینکه می‌توان با اتصال سیستم تلفن شهری به شبکه داخلی از یک سیستم دیجیتالی سانترال به عنوان مرکز تلفن بهره برد.

 

مزایا و معایب مرکز تلفن VOIP

شاید ۲۰ سال پیش خطوط تلفن بزرگ‌ترین سیستم ارتباطی بودند ولی در حال حاضر این عنوان را شبکه‌های اینترنتی در اختیار دارند و در واقع VoIP با اتصال به این شبکه می‌تواند محدودیت‌های موجود در ارتباطات تلفنی را برطرف کند. به عنوان مثال بسیاری از نقاط دورافتاده و صعب‌العبور از طریق ماهواره می‌توانند به اینترنت متصل شوند و این سرویس می‌تواند با سایر قابلیت‌های شبکه مانند تماس تصویری، پیام‌رسان‌های متنی، انتقال فایل و انواع کنفرانس‌ها ترکیب شود، به این ترتیب امکانات بسیار زیادی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد که تا پیش از این در دسترس نبودند.

هر جا رایانه یا سایر ابزارهای هوشمند قابل استفاده باشد. VoIP مشکلات خاص خود را هم دارد که مهم‌ترین آنها کیفیت برقراری تماس به دلیل محدودیت‌هایی است که شبکه‌های مبتنی بر IP ایجاد می‌کنند. زمانی که از VoIP در یک شبکه بزرگ با ترافیک بالا استفاده می‌شود به دلیل تعداد گره‌های موجود در شبکه ممکن است برخی بسته‌ها گم شوند و این موضوع باعث یک مکث کوتاه در صدا خواهد شد.

از سوی دیگر زمان تاخیر مخصوصا در انتقال دیتا در فواصل طولانی و بین‌قاره‌ای، پارازیت‌های موجود در شبکه و ایجاد نویز، بازتاب صدا و از همه مهم‌تر وابستگی به شبکه‌ دیتا که در مقابل قطع برق و صدمات فیزیکی آسیب‌پذیری بیشتری دارد از مهم‌ترین مشکلات این فناوری به شمار می‌روند.

 

محدودیت‌های قانونی مرکز تلفن

یکی دیگر از مشکلات یا به عبارتی محدودیت‌های VoIP به دلیل ورود دولت‌ها و به‌کارگیری اهرم‌های قانونی برای کسب بازار این فناوری است. تا چند سال پیش در کشورمان مهم‌ترین وظیفه یک وزارتخانه بزرگ به نام پست و تلگراف و تلفن، ارائه سرویس‌های تلفنی بود پس نمی‌توان اهمیت و امتیاز این موضوع را برای دولت‌ها نادیده گرفت.

این موضوع تنها مختص به ایران نیست و در سایر نقاط دنیا نیز راه‌اندازی این سرویس محدودیت‌های قانونی زیادی دارد که عمده آنها دلایل تجاری و امنیتی دارند. در نتیجه به‌کارگیری سرویس VoIP روی بستر اینترنت و استفاده از آن برای ارتباط بین‌شهری و بین‌کشوری، قاچاق محسوب شده و منع قانونی دارد.

 

ارتباط موبایل

در اغلب کشورها حتی شهرهای بزرگ کشورمان میزان ارتباط از طریق موبایل بیشتر از برقراری ارتباط با تلفن‌های ثابت است. ضریب نفوذ شبکه تلفن همراه و اینترنت رقابت بسیار نزدیکی با روش‌های سنتی تلفن دارند و در شرایطی که رشد تلفن‌های ثابت محدود شده است استفاده از موبایل‌ها همچنان با شتاب بالایی به کار خود ادامه می‌دهد.

وجود بیش از ۵۰ میلیون مشترک فعال در کشورمان این نکته را تایید می‌کند. اغلب تلفن‌های همراه امروزی نیز قابلیت دسترسی به شبکه از طریق استانداردهای وایرلس و دسترسی به خدمات دیتا را دارند. به این ترتیب تقاضای زیادی برای استفاده از VoIP روی تلفن‌های همراه وجود دارد و تقریبا از سه سال پیش اغلب سازندگان گوشی و سیستم‌عامل، امکاناتی را برای استفاده از این سرویس‌ها فراهم کرده‌اند.

موبایل‌هایی که با این قابلیت سازگار هستند باید بتوانند به صورت درونی امکانات مورد نیاز برای اجرای یک تماس تلفنی از طریق شبکه دیتا را داشته باشند و مشکل اینجاست که این قابلیت‌ها معمولا در مدل‌های ارزان‌قیمت وجود ندارند. یکی از استانداردهای لازم برای استفاده از فناوری VoIP روی تلفن همراه SIP نام دارد و اغلب تلفن‌های هوشمند می‌توانند از SIP پشتیبانی کنند ضمن اینکه با گسترش فناوری‌های نسل سوم شبکه ۳G، پهنای باند لازم برای این تماس نیز فراهم شده است با این حال برای استفاده در یک شبکه داخلی کافی است موبایل از شبکه وایرلس پشتیبانی کند.

 

این مطلب ادامه دارد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X