سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : تومان
سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : تومان

راه‌اندازی یک مرکز تلفن برای مصرف اداری و خانگی قسمت دوم

راه‌اندازی یک مرکز تلفن برای مصرف اداری و خانگی قسمت دومReviewed by قلی پور on Dec 4Rating: 5.0

راه‌اندازی یک مرکز تلفن برای مصرف اداری و خانگی قسمت دوم

فکس

یک مرکز تلفن داخلی باید از ویژگی‌های مختلف مانند فکس پشتیبانی کند با این حال فناوری‌های وابسته به VoIP به طور مستقیم با ارسال داده‌هایی مثل فکس سازگار نیستند و تنها برای رمزگذاری داده‌های صوتی طراحی شده‌اند.

در نتیجه برای ارسال و دریافت فکس باید در کنار سرویس اصلی از برخی امکانات جانبی استفاده کرد که این موضوع معمولا در سرویس‌دهنده‌های VoIP مورد توجه قرار می‌گیرد و بر اساس نیاز مشتری و خدمات درخواستی آن ممکن است ارائه شود. در این حالت علاوه بر ارسال‌کننده فکس، در طرف مقابل گیرنده هم باید توان دریافت آن را داشته باشد اما به صورت پیش‌فرض در یک سرویس ساده VoIP امکاناتی مثل فکس یا تماس تصویری وجود ندارد.

 

امنیت مرکز تلفن

تمام تهدیداتی که برای یک شبکه داخلی روی بستر سیم یا بی‌سیم وجود دارد در مورد VoIP هم دیده می‌شود و از این نظر لازم است شبکه داخلی امنیت کافی داشته باشد تا VoIP نیز از مزایای آن بهره‌مند شود. به طور کلی شنود VoIP چندان پیچیده نیست و حتی با کمک راه‌حل‌های نرم‌افزاری می‌توان به طور مخفیانه محتوای مکالمات را شنود کرد اما این در حالتی است که راهکار امنیتی برای شبکه اتخاذ نشده باشد.

از راه‌حل‌های موجود برای ارتباط میان دفاتر، استفاده از VPN‌ و به‌کارگیری الگوریتم‌های رمزنگاری و IPsec است. این راه‌حل‌ها به معنی عدم نیاز به مقاوم‌سازی شبکه نیست و راه‌حل‌هایی مثل فایروال جای خود را دارند. البته این سرویس‌ها معمولا در ترکیب با روش‌های امنیتی فایروال‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و لازم است نرم‌افزار یا پنل کنترل سخت‌افزاری دیوار آتش به درستی تنظیم شده باشد.

 

راه اندازی یک مرکز تلفن برای مصرف اداری و خانگی

PBX مرکز مدیریت ارتباطات

خطوط تلفن شهری یا PSTN از طریق یک شماره شناسایی می‌شوند و زمانی که این شماره به یک مکان اختصاص پیدا می‌کند می‌توان ارتباط را از طریق آن برقرار کرد. در سازمان‌های بزرگ و دفاتر اداری می‌توان به هر کدام از کارمندان یک خط تلفن شهری با شماره اختصاصی داد و از طریق آن ارتباط بیرونی و درونی سازمان با شخص مورد نظر را برقرار کرد.

اما این مساله علاوه بر اینکه هزینه بسیار بالایی به سازمان تحمیل می‌کند به دلیل محدودیت خطوط شهری عملا امکان‌پذیر نیست، در نتیجه یک سیستم مدیریت درونی ارتباطات باید ایجاد شود تا علاوه بر اینکه ارتباط‌های بیرونی را به افراد مورد نظر متصل کند، روابط درون سازمان را هم ایجاد کند. برای حل این موضوع از PBX استفاده می‌شود. PBX می‌تواند یک راه‌حل سخت‌افزاری مانند تلفن سانترال باشد یا از روش‌های نرم‌افزاری روی بستر VoIP استفاده کند. در واقع PBX یک شبکه تلفن خصوصی را راه‌اندازی می‌کند و خطوط شهری از طریق آن به اشتراک گذاشته می‌شوند.

IP PBX

برای به‌کارگیری PBX روی بستر IP که در شبکه‌های داخلی و اینترنت کاربرد دارند از فناوری IP PBX استفاده می‌شود. در این روش مدیریت تماس‌ها به جای اینکه توسط مرکز تلفن سخت‌افزاری یا سانترال انجام شود در یک سرور نرم‌افزاری اجرا می‌شود و مزیت‌های بسیار زیادی مانند انعطاف در فناوری‌های مرتبط، هزینه پایین و توسعه سریع را به همراه دارد.

IP-PBX یکی از فناوری‌هایی است که به همراه راه‌حل‌های VoIP ارائه می‌شود و با کمک آن می‌توان هزاران شماره تلفن را در یک سازمان راه‌اندازی کرد. به این ترتیب تعداد محدودی خط تلفن PSTN میان تعداد نامحدودی گیرنده قابل توزیع است.

استریسک

در بخش قبلی گفته شد که برای مدیریت خطوط تلفن می‌توانیم از PBX استفاده کنیم و زمانی که قصد استفاده از PBX در یک شبکه داخلی LAN را داشته باشیم باید یک سرور نرم‌افزاری وظیفه ارائه مکالمات و مدیریت آنها را بر عهده داشته باشد. یکی از بهترین راه‌حل‌های موجود استفاده از نرم‌افزار استریسک است که خوشبختانه به صورت رایگان توزیع می‌شود و متن‌باز است.

با کمک استریسک می‌توان برنامه‌های کاربردی زیادی برای یک شبکه ارتباط تلفنی تعریف کرد و آنها را به راحتی توسعه داد. با کمک این نرم‌افزار یک رایانه معمولی که مانند سیستم‌های خانگی مجهز به پردازنده x86 است تبدیل به یک سرور ارتباطی می‌شود. استریسک متن‌باز است و روی لینوکس نصب می‌شود پس توسعه آن هم کار دشواری نیست. با کمک چند خط کد می‌توان قابلیت‌های زیادی به استریسک اضافه کرد و در نهایت اینکه تمام این امکانات رایگان است. فقط به کمی حوصله نیاز دارد.

الستیکس

برنامه استریسک به زبان C نوشته شده و قابل توسعه است. این مزیت باعث شده تا توزیع‌های مختلفی از آن منتشر شود و برنامه‌نویسان با توسعه آن روایت‌های مختلف با امکانات گوناگونی از استریسک را ارائه دهند. یکی از این نسخه‌ها که پرکاربردترین راه‌حل مبتنی بر استریسک محسوب می‌شود، الستیکس (Elastix) نام دارد. الستیکس برخی کاربردها را به استریسک اضافه کرده و اکنون به عنوان یک راه‌حل جامع PBX شناخته می‌شود.
الستیکس روی یک توزیع لینوکس به نام Cent OS
نصب شده است و علاوه بر امکاناتی مثل ارتباط تلفنی، ایمیل، پیام‌رسان، ویدئو و فکس، مهم‌ترین قابلیت‌های آن موارد زیر هستند:

  • ایمیل صوتی
  • ارسال فکس به ایمیل
  • پشتیبانی از تلفن‌های همراه
  • رابط کاربری تحت وب
  • اجرای کنفرانس صوتی
  • ضبط مکالمات
  • Caller ID
  • مدیریت ارتباط با مشتری
  • سیستم‌های پیشرفته گزارش‌گیری

این مطلب ادامه دارد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X