سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : تومان
سانا ارتباط پردیس

طراحی اجرا و نگهداری شبکه های ارتباطی مخابراتی

قیمت نهایی : تومان

انواع روش های راه اندازی VOIP

انواع روش های راه اندازی VOIP کدام روش ها هستند؟ کدام یک از آنها را  برای راه اندازی صرفه اقتصادی دارند؟ در کدام روش میتوان به تمامی امکانات دسترسی داشت؟ اگر به دنبال پاسخ چنین سوالاتی هستید حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که میدانید سیستم‌های VOIP  به عنوان یک فناوری ارتباطی بسیار مورد توجه سازمان ها، ادارات، مراکز خدماتی و… قرار گرفته اند و امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار میدهند و همچنین دارای مزایای فراوانی از جمله سازگاری و ادغام با سیستم های دیگر، مدیریت آسان، انعطاف پذیری، کاهش هزینه ها، در دسترس داشتن امکانات پیشرفته و… هستند که تمامی این موارد باعث میشود تا سازمان ها بخواهند از این سیستم ها استفاده کنند. اما باید در نظر داشت که روش های مختلفی برای راه اندازی  وجود دارد که ما سعی نموده ایم انواع روش های راه اندازی VOIP را به طور کامل بیان نماییم.

 

انواع روش های راه اندازی VOIP

انواع روش های راه اندازی VOIP

در حالت کلی میتوان 4 روش برای راه اندازی سیستم های ویپ در نظر گرفت که این 4 روش عبارت اند از:

راه اندازی سیستم ویپ با خرید تجهیزات سخت افزاری

شما در این روش به تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیازمند هستید و برای اینکه بتوانید سیستم ویپ را راه اندازی کنید، باید تمامی موارد زیر را خریداری نمایید.

  1. زیر ساخت شبکه: در تمامی روش ها به زیر ساخت شبکه نیازمند خواهید بود. این زیرساخت شامل کابل‌کشی و سایر تجهیزات مورد نیاز مانند اتصال پهنای باند، کیستون، پچ پنل، رک، پچ کورد و غیره است. امروزه بسیاری از سازمان‌ ها و شرکت‌ها از یک زیرساخت شبکه پیشرفته و مناسب برخوردار هستند که می‌توانند به راحتی برای ارتباطات VOIP استفاده شوند. بنابراین دیگر نیاز به کابل کشی مجدد وجود ندارند و می‌توانند به راحتی سیستم VOIP را راه‌اندازی کرده و از امکانات ارتباطی پیشرفته‌ و هزینه‌ های کمتر برای تبادل اطلاعات صوتی خود بهره مند شوند.
  2. خطوط آنالوگ:  این خطوط در واقع همان خطوط تلفنی شهری هستند که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم و تقریبا میتوان گفت که تمامی سازمان ها نیز از آنها استفاده میکنند و نیازی به خرید خطوط مجزا نمی باشد. اما در حالت کلی میتوان گفت که به طور تقریبی، به خطوط آنالوگ برای راه اندازی انواع روش های راه اندازی VOIP نیاز است.
  3. خط سیپ ترانک: در راه اندازی سیستم های ویپ، وجود چندین خطوط تلفن شهری نیاز می باشد. زیرا اگر تنها یک خط موجود باشد، راه اندازی این سیستم ها توجیه اقتصادی نخواهد داشت و از آنجایی که تهیه خطوط تلفن شهری ممکن است هزینه بر باشد خرید خطوط سیپ ترانک پیشنهاد میشود.  به عبارت دیگر  استفاده از  خطوط سیپ ترانک کاملا مقرون به صرفه خواهد بود. این خطوط نسبت به خطوط شهری به صرفه‌ تر هستند و مزایای بیشتری دارند. این خطوط مزایایی از قبیل کاهش هزینه‌ های سخت‌افزاری و عدم نیاز به خرید دستگاه گیت وی، بهره‌مندی از چندین خط مختلف تنها با خرید یک خط و امکان جا‌به‌جایی آسان را ارائه می‌دهند. بنابراین اگر این خطوط خریداری شوند دیگر خرید مورد بعدی(گیت وی) نیاز نیست. اما اگر در سازمانی خطوط تلفن شهری زیادی موجود است دیگر سیپ ترانک خریداری نمیشود.
  4. گیت وی: گیت وی، دستگاهی است که سیگنال‌های آنالوگ را به سیگنال‌های دیجیتال قابل درک برای سیستم ویپ VoIP تبدیل می‌کند. برای راه‌اندازی سیستم VoIP، خطوط تلفن شهری باید به یک گیت وی متصل شوند. تعداد پورت‌های دستگاه باید با تعداد خطوط تلفن شهری شما همخوانی داشته باشد. بنابراین اگر دارای 8 خط شهری هستید گیت وی شما نیز باید حداقل از 8 پورت پشتیبانی کند.
  5. سرور: سرور یکی از تجهیزاتی است که در صورت عدم وجود آن هیچگاه یک سیستم ویپ راه اندازی نخواهد شد و در انواع روش های راه اندازی VOIP به سرور نیاز خواهید داشت.(به جز روش ابری)  در حالت کلی سرورها به دو صورت قابل استفاده هستند. در حالت اول از یک کیس به عنوان سرور استفاده میشود. یک کیس کامپیوتر که به صورت24 ساعته فعال باشد و از آن برای فعالیت‌های دیگر استفاده نشود. در اغلب مواقع یک کیس کامپیوتر با مشخصات یک CPU و هارد معمولی در کنار یک رم 4 گیگی نیز می‌تواند کار را راه‌اندازی کند. اما باید توجه داشت که در سازمان های بزرگ چنین کیس هایی پاسخگوی نیاز سازمان نیستند و بهتر است یک اتاق سرور درون سازمان راه اندازی شود.
  6. تلفن تحت شبکه: برای برقراری ارتباط از طریق سیستم VoIP، نیاز به یک دستگاه خاص است که علاوه بر اتصال به شبکه، بتواند از داده‌ های دیجیتال پشتیبانی کند. این دستگاه، یک تلفن تحت شبکه یا IP است که اساساً یکی از تجهیزات سیستم ویپ محسوب می‌شود. برخی از تلفن‌ های آی پی قابلیت انتقال تصویر و ویدیو را دارند و می‌توانند برای تماس‌های تصویری و ویدیو کنفرانس‌ها استفاده شوند. همچنین، اگر شرکت شما دارای سیستم سانترال است، می‌توانید از تلفن‌های معمولی به عنوان تلفن‌های تحت شبکه بهره ببرید یا از طریق موبایل یا کامپیوتر به سیستم VoIP متصل شده و از این فناوری پیشرفته استفاده کنید.

علاوه بر مواردی که معرفی شد  وجود اینترنت نیز الزامی می باشد. اما استفاده از تجهیزاتی مانند هدفون باعث بهبود عملکرد کارکنان خواهد شد.

راه اندازی ویپ با استفاده از نرم افزار شرکت سیسکو

یکی از انواع روش های راه اندازی VOIP مربوط به شرکت سیسکو می باشد. شرکت سیسکو نرم افزاری طراحی کرده تا کاربران بتوانند به کمک آن سیستم ویپ را راه اندازی کنند.

در واقع ویپ سیسکو یک سرویس ارتباطات صوتی و تصویری است که توسط شرکت سیسکو ارائه می‌شود. این سرویس به کاربران امکان انتقال صدا، تصویر، فیلم و اسناد را بر روی بستر شبکه ارائه می‌دهد. ویپ سیسکو همچنین قابلیت مدیریت تماس‌ ها و ارتباطات صوتی را نیز داراست و به نوعی یک جایگزین  برای سیستم‌های سانترال قدیمی می باشد.

این سرویس به کاربران امکان برقراری تماس‌های تلفنی از طریق شبکه داده را می‌دهد و از فناوری VoIP برای انتقال صدا و تصویر استفاده می‌کند. برای استفاده از این نرم افزار شما به تجهیزات اولیه مانند  روتر سیسکو، سرور و… نیازمند هستید.

راه اندازی ویپ با استفاده از نرم افزار ایزابل

راه اندازی ویپ با استفاده از نرم افزار ایزابل

 

Issabel یک سیستم مدیریت تلفنی و مرکز تماس است که برای کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط طراحی شده است. این سیستم، کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از یک رابط کاربری، تماس‌های ورودی و خروجی خود را مدیریت کنند و از ویژگی‌هایی مانند مکالمات کنفرانسی، انتقال تماس، ارسال پیامک و ایمیل و وب کنفرانس به صورت رایگان بهره‌مند شوند. با استفاده از Issabel، کاربران می‌توانند به طور موثر تر و بهینه تر با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و به راحتی تماس‌های خود را مدیریت کنند. در این روش نیاز به تجهیزاتی مانند خرید گیت وی، روتر و… ندارید و تنها به کمک نرم افزار ایزابل و تجهیزات کلی شبکه ( کابل کشی، خطوط تلفن، سوئیچ شبکه، تلفن های تحت شبکه و سرور) میتوانید سیستم ویپ را راه اندازی نمایید.

 

مرکز تلفن ابری

مرکز تلفن ابری در واقع بر روی یک دیتا سنتر میزبانی می‌شود و خدمات و امکانات نرم‌افزار از طریق اینترنت و بر بستر وب در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این سرویس، با نام سرویس تلفن ابری هم شناخته می‌شود و برای پیاده‌سازی، نیازمند سرور کامپیوتری سخت‌افزاری نبوده و با دسترسی به اینترنت در هر نقطه جغرافیایی می‌توانید به سرویس تلفن ابری خود دسترسی داشته باشید. اگر از چنین تکنولوژی استفاده شود دیگر نیازی به تهیه تجهیزات سخت افزاری پرهزینه نخواهد نخواهد بود. از این سرویس  اخیراً در ایران نیز توسط برخی از شرکت‌ها ارائه می‌شود. مرکز تلفن ابری در کشورهای اروپایی و آمریکا با نام Hosted PBX و یا Cloud PBX شناخته می‌شود. سرویس تلفن ابری تقریباً اکثر امکانات و قابلیت‌های یک سیستم تلفنی را داراست و این قابلیت‌ ها را شرکت سرویس‌دهنده به صورت پلن‌های متنوع در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما باید به خاطر داشت که این روش بیشتر در سازمان ها کوچک کاربرد دارد و برای سازمان های متوسط و بزرگ مناسب نخواهد بود.

4 روشی که در مورد آنها صحبت شد انواع روش های راه اندازی VOIP هستند که سازمان ها بر اساس نیاز، بودجه، محیط مورد نظر و… هر یک از آنها را انتخاب میکنند. اما هر کدام از این روش ها چه مزایا و معایبی دارند؟ کدام روش بیشترین کارایی را به همراه دارد؟ ما به شما خواهیم گفت.

مزایا و معایب راه اندازی ویپ با خرید تجهیزات سخت افزاری

این روش یکی از پر هزینه ترین روش ها برای سازمان ها می باشد. زیرا برای راه اندازی ویپ، خرید تمام تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری الزامی است. همچنین اگر در آینده نیاز به افزودن امکانات حس شود، ممکن است تجهیزات خریداری شده پاسخگوی امکانات جدید نباشند. به همین خاطر ما استفاده از این روش را به مشتریان خود توصیه نمیکنیم.

مزایای و معایب راه اندازی ویپ سیسکو

همانطور که میدانید شرکت سیسکو یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین شرکت ها در زمینه تجهیزات شبکه می باشد و نرم افزاری دقیق طراحی نموده تا افراد بتوانند با حذف برخی از سخت افزارها سیستم ویپ خود را راه اندازی کنند.

این روش دارای مزایایی همچون:

  1. حذف هزینه‌های ناشی از تماس‌های راه دور و شهری (از هر نقطه امکان برقراری تماس بین مراکز را بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های متفاوت فراهم می‌کند)
  2. حذف هزینه‌ های ناشی از سیم‌کشی سانترال‌های قدیمی
  3. بالا رفتن سطح امنیت در سازمان (سطح امنیت در VoIP سیسکو به دلیل دارا بودن یک بستر خصوصی، بیشتر از سطح امنیت تلفنی سانترال‌های قدیمی است)
  4. امکان سفارشی سازی تنظیمات ویپ(جهت تعریف یا انتقال شماره تلفن را به صورت دلخواه)

حال اگر بخواهیم معایب این روش را نیز بیان نماییم، باید بگوییم که خرید این نرم افزار به صورت دلاری می باشد و در ایران برای خرید آن باید سازمان ها هزینه های زیادی بپردازند و در آینده برای اضافه نمودن قابلیت های بیشتر، هزینه های دیگری را نیز متقبل شوند. بنابراین این روش نیز در ایران پیشنهاد نمیشود. زیرا محدودیت های زیاد و هزینه های بالایی را به همراه دارد.

مزایا و معایب راه اندازی ویپ با استفاده از نرم افزار ایزابل

یکی از انواع روش های راه اندازی VOIP که معرفی شد، مربوط به نرم افزار ایزابل بود که میتوان گفت، یکی از کارآمدترین، مقرون به صرفه ترین و کامل ترین روش ها در کشور ما می باشد. زیرا این نرم افزار کاملا رایگان است و برای استفاده از آن تنها باید تجهیزات اولیه شبکه که در تمامی روش ها وجود دارد تهیه شود و پس از آن دیگر هیچ محدودیتی وجود ندارد. حتی برای اضافه نمودن امکانات جدید، تنها کافیست هزینه ناچیزی بابت نوشتن کدنویسی قابلیت جدید پرداخت شود. این برنامه همچنین دارای مزایای زیادی است که در ادامه آنها را بیان نموده ایم.

  • محیط کاربری آسان
  • مقرون به صرفه و اقتصادی
  •  قابلیت انتقال با کیفیت صدا در بستر شبکه
  • افزایش کیفیت برقراری تماس ها، پشتیبانی آسان و سریع از هر نقطه
  • امکان اضافه نمودن قابلیت(بدون محدودیت)

مزایا و معایب مرکز تلفن ابری

برای این روش قصد داریم در ابتدا معایب این روش را بیان نماییم.

  •  وابستگی این سیستم به اینترنت (در صورتی که اتصال اینترنت شما قطع شود، سیستم تلفنی شما نیز قطع خواهد شد و تلفن‌های شما قابل استفاده نخواهند بود.)
  • محدودیت در تعریف تلفن داخلی (این سرویس تعداد داخلی‌های محدودی را در اختیار شما قرار میدهد و تعیین آن توسط شرکت ارائه‌ دهنده سرویس تلفن ابری می باشد. بدین معنا که هرکدام از سرویس ها به صورت یک پلن تعریف شده اند و با انتخاب هر پلن، شما می‌توانید تعداد مشخصی داخلی تلفنی را ایجاد کنید.)
  • عدم پشتیبانی از خطوط آنالوگ و سایر خطوط تلفنی ( اغلب سرویس های ابری که در کشور ما موجود هستند  از خط تلفنی اینترنتی برای راه اندازی سیستم تلفنی استفاده می کنند.)
  • قطع سرویس در صورت عدم خرید اشتراک (اشتراک ها به صورت 3 ماهه، 6 ماهه و… خریداری میشوند)

تنها مزیت این سرویس ها (در ایران) این است که شما به تجهیزات کمتری برای راه اندازی ویپ نیاز خواهید داشت.

بهترین روش  راه اندازی VOIP

همانطور که مشاهده میکنید انواع روش های راه اندازی VOIP و مزایا و معایب هر روش به طور کاملا جامع بیان شد و ما سعی نمودیم هر کدام از آنها را به طور کامل شرح دهیم و همانطور که ملاحظه شد، بهترین روش در کشور ما استفاده از نرم افزار ایزابل و سایر نرم افزارهای رایگان مانند الستیکس و… می باشد. نرم افزارهای رایگان زیادی هستند که میتوان از آنها نیز استفاده نمود. اما از آنجایی که ایزابل رابط کاربری ساده ای دارد و تقریبا تمامی افراد میتوانند به سادگی کار با آن را بیاموزند، ما این نرم افزار را معرفی نمودیم.

اکنون تصمیم با شماست با توجه به توضیحات داده شده، کدام روش را انتخاب نمایید. تیم ما (سانا ارتباط پردیس) آماده است که شما را در مورد راه‌ اندازی سیستم‌های ویپ راهنمایی کند. برای آشنایی دقیق‌تر با هر یک از روش ها،  با شماره 02162806 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند. شما میتوانید تمام مراحل اعم از مشاوره، آماده سازی زیر ساخت ها، خرید تجهیزات، نصب و راه اندازی تجهیزات سخت افزاری و… را از تیم ما بخواهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X